Unsung Masters of Russian Photography, part 2 (Sergey Levitsky)



Portrait of Aleksandr Ivanovich Herzen by Sergey Lvovich Levitsky. 1860.

Today’s post is about Sergey Lvovich Levitsky, one of the most innovative photographers of the mid nineteenth century. Born of noble blood in 1819, he took a law degree at St. Petersburg and by the 1840s was studying chemistry at the Sorbonne. This placed him in the French capital at precisely the time photography was invented. In fact, we know that he met Daguerre and that the two of them discussed the new medium.

I want to concentrate on his masterful portrait of Herzen, the well-known thinker and “father of socialism,” who was also Levitsky’s cousin. Aleksandr Ivanovich Herzen was at the height of his fame and notoriety in 1860 when Levitsky photographed him in exile. Herzen had managed to provoke the Tsar with taunts on the ruler’s incompetence combined with calls for the liberation of the serfs (which in fact was accomplished only one year after this photo was taken).

Herzen’s brilliance and profundity were often noted and these are among the qualities that Levitsky memorably captured in this image. Note the baroque composition, which would have been at home in a 17th century portrait by Caravaggio, creating a strong line of force that begins at top left with the head and then rushes diagonally across the surface until we reach the feet at bottom right. This creates a dynamism that animates the image while simultaneously calling attention to the head—that brooding, intense head, with eyes that look out into an indeterminate distance while a single hand supports its weight. Here is the image of a man deeply thoughtful and concentrated.

Continued in tomorrow’s post. Stay tuned!

Unsung Masters of Russian Photography, part 1



Portrait of Leo Tolstoy by Sergey Lvovich Levitsky. 1856.

Today, I’m beginning a new series of posts dedicated to masters of Russian and Soviet photography, Though most of these names will be known to specialists, they are generally not familiar to the general public, especially in countries outside Russia. I will be emphasizing lesser-known photographers, people like Levitsky and Bulla, not Rodchenko and El Lissitzky, who between them boast dozens of serious monographic studies.

The point is to share the immense wealth of Russian photographic art with a broad audience and, at the same time, to ask why the photographers I’ll be covering here are not better known.

The journey begins. Stay posted.

Суховеева Елена : проект с типографическими литерами



Виктор Хмель родился в 1948 году в Калининградской области. Закончил Кубанский государственный университет в 1973 году. И курсы кинооператоров в 1971-м году (2-х годичные). Преподает сейчас в Краснодарском государственном университете культуры (кафедра дизайна, специализация фото дизайн).
Суховеева Елена родилась в 1961 году в Краснодаре. Закончила Краснодарское художественное училище в 1980 году. И Краснодарскую художественно-промышленную академию в 2004 году. Дизайнер книги.
Работаем совместно с 1998 года. С Сергеем Луценко работаем с 2009 года в составе группы "хмели-Сунели"
Групповые выставки:
2016 год. Групповая выставка "Зеленый хутор" вытавочный центр "Типография" Краснодар-Москва-Санкт-Петербург - Владивосток. Проект "Не было и нет!"
2015 год. Групповая выставка "Низкая температура" выставочный центр "Типография" Краснодар. Проект "Русская ЛИТЕРАтура"
2014 год. Персональная выставка в Германии .
2014 год. Фотофестиваль в Греции. Проект "Русская ЛИТЕРАтура"
2013 год. Москва. Выставка краснодарских художников в галереее Марата Гельмана.
2013 год. Фестиваль фотографии в южной Корее. Проект "Пейзаж после битвы"
2013 год. Персональная выставка в галерее Ларисы Гринберг . Москва . Проект "Пейзаж после битвы"
2013 год. Санкт-Петербург Проект Марата Гельмана " Icons" "Золотая осень"
2013 год. Фестиваль "Белые ночи" Пермь. Проект "Пейзаж после битвы"
Collapse )

photographer from Latvia Roman Drits



Roman Drits was born in 1986 in Riga, Latvia. Since 2006, he has participated in exhibitions and screenings in Latvia, Lithuania, Russia, Azerbaijan, Australia, UK, USA, Germany, and Belgium. In 2010, he was selected to participate in NOOR/Nikon Masterclass in Documentary Photography and had his first solo exhibition at the Fotodepartament Gallery in St. Petersburg, Russia. Drits has received numerous awards and honorable mentions in photography competitions and festivals around the world, including the Kaunas Photo Festival (2010), the Black and White Spider Awards (2011), and the Palm Springs Photo Festival (2011). His artistic portfolios were published in FK Magazine and the Latvian Photography Yearbook (Latvia), HotShoe (UK), and Der Greif (Germany). He currently resides in Hamburg, Germany, where he's been living since 2010.

Russianfoto: Many of your photos have a dreamlike, even threatening, appearance. How do you plan your images? Have any of them come to you in dreams?

Roman Drits: Photos from the "Auftakt" series were taken between 2005-2010, in the first five years of my photography practice. It's a bit difficult for me to reflect on these images now in 2016, as nothing is constant. One thing that hasn't changed in my style and work from then until now is that I don't plan my images. Spontaneity, curiosity, and emotional state are the main characteristics of my work – including artistic and commercial projects.

Russianfoto: Can you tell us about your decision to take pictures in black and white? How does this choice affect the emotional quality of your work?

Collapse )

Photo Show at the Stroganov Palace in St. Petersburg



Currently on view at the Stroganov Palace of The State Russian Museum in St. Petersburg is a remarkable show entitled “Traveling around the Russian Empire,” which focuses on photographs of Crimea from the 1880s through the 1910s. This is the first offering of a many-part exhibition program the Museum has planned on the photography of the Russian Empire.
The show includes fascinating, rarely-seen images by I. Nostits, F. Orlov, I. Semenov, K. Kolpakcheev, S. Rainish, and V. Mashukov. A special highlight is the photography of Ivan Borschevsky (1851-1948), who visited Crimea in 1888 in connection with the Imperial Moscow Archaeological Society. To give a sense of Borschevsky's work, I have interspersed this article with several photographs by him that are now in the public domain.

The exhibition speaks to us on several levels. One of the most interesting is how it asks questions about what it means to be Russian. Collapse )

Фото выставка в Строгановском дворце в Санкт-Петербурге



В настоящее время для обозрения в Строгановском дворце Государственного Русского музея в Санкт-Петербурге представлена интересная фото выставка под названием "Путешествие по Российской империи", которая фокусируется на фотографиях Крыма с 1880-х по 1910 годах.
Выставка включает в себя увлекательные, редко увиденные образы Ялты (И.Г.Ностиц, Ф.П.Орлов, И.И.Семенов) и Севастополя (К.И.Колпакчеев, С.И.Райниш), а также приезжавших в Крым по поручению научных обществ или в составе археологических экспедиций (И.Ф.Барщевский, В.Д.Машуков). Особое место в экспозиции принадлежит комплексу снимков выдающегося русского фотографа Ивана Федоровича Барщевского (1851-1948), посетившего Крым в 1888 году в составе экспедиции Императорского Московского Археологического общества и запечатлевшего колоритные виды Бахчисарая и его окрестностей.
[Бахчисарай]
Выставка как бы "задает нам несколько вопросов". Один из самых интересных, что значит быть русским. На протяжении всего девятнадцатого века, писатели и интеллектуалы обсуждали, следует ли стране, обратиться к западникам (которые утверждали, что Запад имеет ценные уроки, и может многое нам предложить) или славянофилам (которые охватилиCollapse )

фотограф из Москвы Вадим Гущин


Вадим Гущин

Родился в 1963 году в г. Новосибирске. В 1986 году окончил Московский Энергетический институт. С 1988 года – свободный художник-фотограф. Живет и работает в Москве.
В выставках участвует с 1991 года.
Персональные выставки с 1995 года, в том числе:
в Музее Фотографии (Брауншвейг. Германия) в 1999 году,
в Музее истории фотографии в Санкт-Петербурге в 2009 году,
в Орегонском Центре фотографического искусства Blue Sky Gallery (Портлэнд, США) в 2013,
в Центре фотографии им. Братьев Люмьер в Москве в 2013.
Произведения находятся в коллекциях 19 музеев и музейных институтах , в том числе:
Государственный Музей изобразительных искусств им. Пушкина, Москва,
Московский Музей современного искусства, Москва.
Музей Московский Дом фотографии; Москва.
Cобрание Центра фотографии им. братьев Люмьер, Москва.
Museum Albertina, Вена, Австрия.
Museum fuer Fotografie, Брауншвейг, Германия..
Museu de Arte Moderna, Рио де Жанейро, Бразилия.
Museum of fine Art, Санта-Фэ, Нью-Мексико, США.
Museum of fine Art, Хьюстон, Техас, США.
Santa Barbara Museum of Art, Санта-Барбара, Калифорния, США.
Частные коллекции во многих странах мира.
Участник многих международных фото фестивалей и бьеннале,
где в основную программу включались персональные выставки Гущина,
в том числе:
в Оденсе, Дания в 2006 году,
в Братиславе, Словакия в 2013 году,
в Лианчжоу, Китай в 2014 году.
В 2006 и в 2012 году его произведения экспонировались в рамках основной выставочной программы Международной бьеннале фотографии FotoFest в Хьюстоне (США).

Russianfoto: Ваша работа одновременно оригинальна и художественно-исторически . Когда вы фотографируете, вы сознательно думаете о русских супрематистах, таких как Эль Лисицкий и Казимир Малевич?

Вадим Гущин:Когда я фотографирую, я не думаю о Малевиче или о Лисицком или о супрематизме. То есть я не пытаюсь им подражать во что бы то ни стало.
Похожесть, которую многие отмечают, происходит по большей части Collapse )

Irakly Shanidze photographer originally from Soviet Republic of Georgia


Today, Russianfoto focuses on a single photograph.


Russianfoto: Can you tell us how the idea for this photo came to you?

Irakly Shanidze: It just did… I do not make an effort to come up with ideas, they are just there. I look at a person and know how she or he needs to look on a photo. It is the people who drive the story, not the other way around.

Russianfoto: What does the image mean to you?

Irakly Shanidze: It is just one of a long list of commissioned portraits that I’ve taken. I market my portraiture as unique: never Collapse )

Andy Freeberg




Long fascinated with the gallery and museum worlds, Andy Freeberg often turns his camera on the dealers, artists, museum guards, and their interplay with the works of art themselves. His project, Guardians, about the women that guard the art in Russian museums, won Photolucida’s Critical Mass book award and was published in 2010. His series Art Fare was published as a monograph in 2014. Freeberg’s work is in many public and private collections including the MFA Boston, the George Eastman House, and SFMOMA. Guardians had a solo show at the Cantor Museum in Palo Alto, CA in 2012 and at the Russian State Museum for the City of St. Petersburg in 2013. His work has been featured around the world in publications such as Le Monde, The Guardian, Art Basel Miami Beach Magazine, and The New Yorker. He is represented by the Andrea Meislin Gallery in New York and the Kopeikin Gallery in Los Angeles.For more on Andy Freeberg,visit http://www.andyfreeberg.com

Russianfoto: As a Russian, I find your work on Guardians of Russian Art Museums to be especially interesting. Can you tell us what inspired you to take on this project?

Andy Freeberg: I had been to Leningrad in 1980’s and had taken some pictures of people around the city. I thought that I might do a “before and after” type series in Collapse )

фотограф из России Александр Гривин

[russian photography][российский фотограф][фото]

Информацию про Александра можно посмотреть на его личном сайте http://www.alexandergrivin.com/

Russianfoto: Много в вашей работе вращается вокруг семьи и общества. Можете ли вы сказать нам, что побудило вас взяться за серию "Сестры"? Являются ли они вашими дочками? Это такие близкие и любящие портреты.

Александр Гривин: Практически все мои фотографии так или иначе вращаются вокруг моей семьи и меня. Да и началась моя фотография с семейного альбома .Всё что я снимаю и есть моя жизнь .Я не работаю фотографом и получаю удовольствие от процесса на отдыхе. «Сёстры» это проект о двух девочках , снимаю я его очень долго и постоянно , а главным стимулом для съёмки является тот факт ,Collapse )